Avrundar en lyckad vecka!

Vilken fantastisk vecka vi haft tillsammans. Veckan inleddes med att vi alla tittade på en introduktionsfilm kring Earth Hour. Efter det har grupperna under hela veckan arbetat kring temat “Earth Week” på olika sätt. I svenska/engelska har två grupper arbetat med de “Globala målen” och fått skapa egna filmer om dessa. De startade med att välja ett mål och göra ett bildmanus innan de gjorde själv filmen. En grupp har fått skriva om deras hem och hur de skulle vilja att deras framtida barns hem ser ut. De fick själv välja om de ville skriva på engelska eller svenska.

I SO:n har ämnena geografi och samhällskunskap varit aktuella då eleverna har fått titta närmare på hur deras vardag ser ut och hur mycket skillnad det gör för miljön i längden att t.ex. byta ut glödlampor mot LED:lampor. Något som många elever också lärde sig var att det är rätt stor skillnad på vilken grad man tvättar kläderna i. Mycket intressanta tankar och kanske något de till nästa gång kan ha i åtanke när exempelvis står.


I hemkunskap har eleverna jobbat med klimatpåverkan från mat och livsmedel. Vi har gemensamma diskussioner kring hur olika val av livsmedel påverkar vårt klimat olika. Eleverna har lärt sig om fördelarna med t.ex. närproducerade livsmedel, ekologiska och miljömärkta varor. Vi har även jobbat med varför kött påverkar klimatet så mycket jämfört med grönsaker. Eleverna har gjort om rätter till nya rätter (skrivuppgift) – att ta tillvara på matrester och minska matsvinnet är en av det viktigaste faktorerna inom klimatpåverkan från mat. Idrotten har delvis utgått till förmån för hemkunskapen denna veckan och vi har alltså haft mer hemkunskaps denna veckan för att få ihop det. Idrottslektionerna har istället gett och friskluft med promenader till kvantum för att panta burkar till vår insamling. Under lektionerna i matte har eleverna lärt sig hur man genomför en undersökning, skriver resultatet i en frekvenstabell och sedan ritar ett stapeldiagram utifrån tabellen. Vi övade först på en gemensam fråga och sen kunde man själv komma på en ny fråga att göra en ny undersökning på. På no-lektionerna har vi försökt ta reda på vad olika varor tillverkas av, var de tillverkas och hur detta påverkar miljön. Eleverna upptäckte att det har betydelse vilka sökord man skriver in på google eller hur man formulerar en fråga för att hitta så bra svar/ fakta som möjligt. Bilduppgiften denna veckan var att göra en reklamaffisch för att uppmuntra till att stödja deras insamling på wwf eller att påminna till att släcka ljuset under Earth Hour.

På onsdagen fick vi besök av Sjöbo kommuns Miljöstrateg, Venus Krantz, som kom och föreläste för alla femmor och sexor kring klimatfrågor i sjöbo kommun och vad Sjöbo kommun gör för att bidra till bra klimat.

På torsdagen provade vi för första gången på att anordna en prylbytardag. Efter lunch hade vi dukat upp borde med alla fina prylar som eleverna tagit med sig. Vi gjorde en turordningslista så att alla fick gå till borden i lugn och ro och välja något som kan passa dem. Eleverna var ivriga att fynda men väldigt duktiga på att vänta på sin tur. Det gick riktigt bra och även tidningen Ystads Allehanda hittade hit och intervjua våra elever om både prylbytardagenn och Earth Hour-veckan i övrigt.Här kan ni läsa artikeln: http://www.ystadsallehanda.se/sjobo/klimatfragor-i-fokus-hela-veckan/

Prylbytardag får ni göra igen! Ca 70 föremål kom till nytta hos nya ägare! Fantastiskt!

Insamlingen som eleverna jobbat med hela veckan har gått så bra.  Eleverna har samlat pantburkar/flaskor och vi har gått och pantat och pantat! Insamlingen avslutas på söndagen men i nuläget är insamlingen uppe i : 1869 kr (fredag).

Vecka 14
Måndag
LOVDAG

Tisdag
Grön simning + ingen idrott röd (för att det är team dag)

Onsdag
Blå + röd idrott

Torsdag
Blå idrott

Fredag
Blå + grön idrott

Vi önskar er alla en skön påsk!!

// Team 5-6

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *